Kanał o długości 360 km na południu Francji, łączący Garonnę (koło Tuluzy) ze śródziemnomorskim portem Sète. Składa się z 328 budowli i urządzeń: śluz, akweduktów,
mostów, tuneli i stanowi jedno z najbardziej wyjątkowych osiągnięć
inżynierii cywilnej epoki nowożytnej. Został oficjalnie otwarty 24 maja 1681 r. jako Canal Royal de Languedoc
(Królewski Kanał Langwedocji). Był on budowany z prywatnej inicjatywy
poborcy podatkowego Pierre'a Paula Riqueta,
który zmarł kilka miesięcy przed otwarciem kanału dla żeglugi,
doprowadzony do finansowej ruiny. Nad budową przez 15 lat pracowało 12
tysięcy robotników. Koło Nissan-lez-Enserune kanał przechodzi pod wzgórzem w tunelu o długości 173 m, co jest pierwszym tego typu rozwiązaniem na świecie.
foto: Envios
foto: Howard Stanbury
foto: Howard Stanbury
foto: Dale Calder
foto: Centre Europeu de Barcelona
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz