Koleje Retyckie to arcydzieło technologii budowlanej. Ponad 100-letnia
kolej wiedzie przez Gryzonię – szwajcarski region uznany za prawdziwy
cud natury. Konkretny projekt pierwszej, wąskotorowej początkowo, linii
wykonał holenderski inżynier Willem Jan Holsboer. We wrześniu 1889 roku ruszyły pociągi na pierwszym odcinku nowej trasy kolejowej Landquart – Davos,
zapoczątkowując późniejszy rozwój regionalnych Kolei Retyckich –
Rhätische Bahn w największym szwajcarskim kantonie Graubünden –
Gryzonii.
Kolej Albula należy do
najpiękniejszych pod względem konstrukcyjnym linii kolejowych na świecie. Jej budowa była ogromnym
wyzwaniem dla budowniczych: wymagała pokonania ogromnej różnicy
poziomów, przekroczenia rzek i wąwozów, przebicia się przez skały. 10 lipca 1904 roku linia kolejowa dotarła do St. Moritz, w tym dniu, po sześciu latach budowy Kolej Retycka uruchomiła
szlak przez przełęcz Albula, wiodący z Thusis do St. Moritz przez
Predę. Na linii o długości 61,67km wybudowano 55 mostów i 39 tuneli. Pokonano
różnicę poziomów 1077 metrów pomiędzy stacją Thusis, leżącą na
wysokości 697 m n.p.m. a St.Moritz położoną na wysokości 1774 m n.p.m.
Wśród tuneli jest ten najważniejszy – tunel Albula o długości 5865 m, położony na wysokości maksymalnej 1831 m (najwyżej w Szwajcarii), łączący Predę (1789 m n.p.m.) ze Spinas (1815 m n.p.m.).
Thusis
foto: Theo LagendijkPrzełęcz Albula
foto: ponte1112foto: Darkroom Daze
Wiadukt Solis
foto: Ronile35Wiadukt Schmittentobel
foto: peters452002
Filisur
foto: Andreas Hobi
Wiadukt Landwasser
foto: Darkroom Dazefoto: Wolfgang Pichler
Sankt Moritz
foto: Bernard Blanc
Ekspres Bernina (Bernina Express) to druga pod względem wysokości kolejowa linia w Europie. Jej trasa wiedzie z samego
szczytu lodowca, aż do
regionu Ticino, łączy najstarsze miasto
Szwajcarii, Chur oraz słynne kurorty Davos i St. Moritz, z położonym już
po włoskiej stronie granicy miastem Tirano .Pociąg przemierza 55 tuneli, 196 mostów i wzniesień,
które mają nachylenie aż do 70 stopni. Punktem kulminacyjnym trasy jest
Ospizio Bernina, gdzie pociąg wjeżdża na wysokość 2253 m. n.p.m.
foto: thomas alan
foto: Axel Bruns
foto: lixelle
Ospizio Bernina
foto: Darkroom Dazefoto: Pietro Izzo
Lodowiec Morteratsch
foto: Fraintesa.itJezioro Lej Pitschen
foto: Bernard BlancJezioro Lej Nair
foto: Bernard BlancJezioro Bianco
foto: Bernard BlancPontresina
foto: Simon AughtonAlp Grüm
foto: JérômePoschiavo
foto: Hindrik Sijensfoto: Reinhold Behringer
Brusio
foto: Hindrik SijensTirano
foto: peters452002
Przepiękne fotografie, urocze ujęcia.
OdpowiedzUsuń