9 cze 2016

Górskie linie kolejowe w Indiach 1999, 2005, 2008

Linie kolejowe na górskich terenach Indii zostały zbudowane na przełomie XIX i XX wieku w ramach rozbudowy sieci kolejowej przez Brytyjczyków. Ze względu na znaczną wartość historyczną i kulturową trzy z tych linii: Kolej Himalajska Dardżyling (1999), Kolej w Górach Nilgiri (2005) oraz Kolej Kalka-Shimla (2008).

Kolej Himalajska Dardżyling  łączy miasta Śiliguri i Dardżyling w Himalajach w stanie Bengal Zachodni w północno-wschodnich Indiach. Ze względu na miniaturowe rozmiary zwana czasem Pociągiem-Zabawką (ang. Toy Train). Długość linii wynosi 86 kilometrów. Trasa rozpoczyna się na wysokości około 100 m n.p.m. a kończy się na wysokości 2200 m n.p.m.. Linia kolejowa pomiędzy Kalkutą a Śiliguri leżącym u podnóży Himalajów powstała w 1878. Projekt przedłużenia linii do Dardżylingu został przyjęty w 1879, a linia została otwarta w 1881. W późniejszym okresie trasa była kilkukrotnie przebudowywana, głównie ze względu na konieczność zmniejszenia nachylania podjazdów. W 1964 linia została przedłużona na południe, do miejscowości New Jalpaiguri, w celu połączenia z nowo budowaną linią kolejową do stanu Asam.

                                                            foto: Phil Parsons


                                                            foto: Anil Singhal


                                                         foto: Anil Singhal


                                                               foto: Phil Parsons

                                                           

                                                           foto: Monia Voegelin


                                                          foto: Matthew Winterburn


                                                              foto: logjayge


                                                           foto: Hannah Swithinbank


                                                                 foto: Hannah Swithinbank


Linia kolejowa Nilgiri Mountain  znajduje się w stanie Tamil Nadu w południowych Indiach i łączy miejscowości Mettupalayam i Utakamand. Trasa rozpoczyna się na wysokości 326 m n.p.m. a kończy na wysokości 2203 m n.p.m.. Długość linii wynosi 48 kilometrów, na trasie znajduje się 16 tuneli i 250 mostów. Jest to jedyna działająca kolej zębata w Indiach.

                                                         foto: Siddharta Govindaraj



                                                                  foto: lampel


                                                                  foto: Ivan Iraci


                                                                 foto: Cyril Gros


                                                                foto: Pandiyan V


                                                         foto: benjamin rualthanzauva


                                                            foto: Mike Prince



                                                             foto: Mark Horrell 


Kolej Kalka-Shimla została zbudowana w północno-zachodnich Indiach, w stanach Hariana i Himachal Pradesh. Budowa linii kolejowej związana jest z pozycją, jaką pełniła Shimla w czasie rządów Brytyjczyków w Indiach. Ze względu na położenie na znacznej wysokości i chłodniejszy klimat a także stosunkowo niewielką odległość od Delhi, wielu Brytyjczyków decydowało się na spędzanie gorącej pory roku właśnie w Shimli, która  odgrywała rolę letniej stolicy Indii. W 1898 rozpoczęto budowę linii kolejowej mającej połączyć Shimlę z systemem kolejowym Indii, została otworzona w 1903. Linia ma długość 97 kilometrów. Jej bieg rozpoczyna się w miejscowości Kalka na wysokości 656 m n.p.m., a kończy się w Shimli na wysokości 2076 m n.p.m. Trasa przebiega przez ponad 100 tuneli (najdłuższy – około 1150 m) i 864 mosty.

                                                         foto: Anubhav Gaurav


                                                       foto: Fernando Stankuns


                                                                  foto: 30003019


                                                              foto: Fernando Stankuns


                                                      foto: Susmit Shannigrahi




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz