W regionie Chongoni natrafiono na 127 stanowisk sztuki naskalnej, co
czyni ten obszar największym skupiskiem malowideł jaskiniowych w Afryce Środkowej. Malowidła te do dzisiaj są częścią żywej tradycji ludu Chewa. Rysunki znajdujące się pod nawisami i na dużych blokach skalnych
powstały w dwóch wyraźnie różnych okresach historii. Starsze, czerwone
malowidła są dziełem pigmejskiego ludu Batwa,
a ich wiek datuje się nawet na 2,5 tysiąca lat. Przedstawiają
przeważnie abstrakcyjne figury geometryczne, takie jak promieniste
wieńce, okręgi, równoległe linie itp. Cecha ta odróżnia je od
naturalistycznych malowideł innych społeczności łowiecko-zbierackich
w południowej i środkowej Afryce. Przypuszcza się, że inne było też ich
zastosowanie - mogły mieć znaczenie rytualne przy sprowadzaniu deszczu
lub składaniu ofiar w kulcie płodności. Młodsze, białe malowidła mają najwyżej tysiąc lat. Przypuszcza się nawet, że wiele z nich zostało sporządzonych dopiero w XIX i XX
wieku przez członków ludu Chewa. Jest to jeden z rzadkich przykładów
praktykowania malarstwa naskalnego przez społeczności rolnicze. Starsze
rysunki przedstawiają zapewne mitologiczne postacie zwierząt, były
zapewne wykonywane przez kobiety i wiązane są z kobiecymi rytuałami przejścia. Dokładne ich znaczenie wciąż jednak utrzymywane jest przez lud Chewa w tajemnicy.
fuente: africanrockart.org
fuente: www.binoandfino.com
fuente: www.getaway.co.za
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz