System, oparty na
zasadach zadośćuczynienia i rekompensaty, stosowany jest w codziennej
praktyce życia przez Pütchipü’üi lub palabreros (oratorów)
– osoby, będące moralnymi autorytetami oraz ekspertami w rozwiązywaniu
konfliktów i rozstrzyganiu debat pomiedzy mięjscowymi matrylinearnymi
klanami. W sytuacji konfliktu, obie jego strony – sprawca i pokrzywdzony
zwracają się o rozstrzygnięcie do Pütchipü’üi. Po
przeanalizowaniu sytuacji, informuje on stosowne władze o swojej woli
rozstrzygnięcia konfliktu drogą pokojową. Jeśli jego propozycja,
określana słowem Pütchikalü, zostaje zaakceptowana, orator
podejmuje próbę dialogu, w czasie którego pełni role mediatora,
wykazując się wielką dyplomacją, rozwagą i inteligencją. Swoją symboliką
system rekompensaty nawiązuje do pierwotnych obrzędów ofiarowywania
naszyjników z drogocennych kamieni lub składania ofiar z bydła, owiec i
kóz. Nawet najpoważniejsze przestępstwa podlegają zasadzie rekompensaty,
oferowanej podczas specjalnej uroczystości, na którą zwaśnione rodziny
zostają zaproszone w celu pojednania i przywrócenia wzajemnych
harmonijnych relacji. Rolę Pütchipü’üi może pełnić osoba, piastująca w rodzinie pozycję wujka ze strony matki –
wysoce szanowaną w matrylinearnym systemie klanowym – a także szczycąca
się postępowaniem opartym na głębokich zasadach moralnych i etycznych.
fuente: Unesco
Wiedza tradycyjna jaguarowych szamanów w Yurupari
Według pradawnych wierzeń, teren Pirá Paraná stanowi serce wielkiego obszaru
nazywanego terytorium jaguarów z Yuruparí. Ich sekretne miejsca są
źródłem duchowej energii, z którego czerpią wszystkie żyjące na świecie
istoty. Kalendarz rytualnych obrzędów jaguarowych szamanów, oparty jest
na ich wiedzy tradycyjnej. Służa one jednoczeniu lokalnej społeczności,
zapobieganiu chorobom i ich leczeniu oraz ożywianiu przyrody. Rytuałom
uzdrowicielskim towarzyszą uwznioślające je pieśni i tańce. Według
wierzeń, szamani jaguarowi odziedziczyli energię życiową i wiedzę
tradycyjną po mocarnym, mitycznym Yurupari – anakondzie, która żyła na
tych terenach pod ludzką postacią, a później wcieliła się w święte
trąbki z palmowego drewna. Każda grupa etniczna żyjąca na tym obszarze
ma swoją kolekcję tych instrumentów. Stanowią centralny element obrzędu
Hee Biki - przyjęcia chłopców do społeczność dorosłych, podczas którego
otrzymują oni wskazówki, jak dbać o zdrowie ludzi oraz o terytorium, na
którym mieszkają. W społeczności kobiet przekazywana jest tradycyjna
wiedza na temat opieki nad dziećmi i kobietami w ciąży oraz
przygotowywania posiłków.
fuente: www.cinu.mx
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz