Leżą w północno-wschodniej części Afryki Południowej i obejmują 40% pasa zielonych skał w górach Barberton, jednej z najstarszych struktur geologicznych na Ziemi. Góry Berberton Makhonjwa stanowią najlepiej zachowany przykład sukcesji osadowych sprzed 3,6 do 3,25 biliona lat, kiedy na pierwotnej Ziemi zaczęły się formować kontynenty. Znajdują się tu szczególnie dobrze zachowane kratery uderzeniowe powstałe w wyniku upadku meteorytów tuż po Wielkim Bombardowaniu (4,6 do 3,8 biliona lat temu).
▼
31 sty 2019
30 sty 2019
Dawne miasto Kalhat. Oman 2018
Obszar wpisany, położony na wschodnim wybrzeżu Sułtanatu Omanu, obejmuje dawne miasto Qalhat wraz z wewnętrznymi I zewnętrznymi murami obronnymi, a także teren poza murami, na którym znajdują się nekropolie. Miasto rozwijało się od XI do XV w., za panowania dynastii książąt Ormuz, jako główny port na wschodnim wybrzeżu Arabii. Dzisiaj stanowi unikalne świadectwo archeologiczne istnienia więzi handlowych między wschodnim wybrzeżem Arabii, Wschodnią Afryką, Indiami, Chinami i Azją Południowo-Wschodnią.
Mauzoleum Bibi Maryam
27 sty 2019
Aasivissuit–Nipisat – tereny polowań Innuitów między lodem a morzem. Dania 2018
Aasivissuit–Nipisat - tereny łowieckie Innuitów za północnym kołem podbiegunowym w środkowej części zachodniej Grenlandii. Znajdują się tu świadectwa bytności człowieka przez 4200 lat. Można tu zobaczyć pozostałości osad z domami z torfu, groby, dawne szlaki, duże schroniska zimowe, świadectwa polowań na karibu, m.in. dawne obozy myśliwskie oraz stanowiska archeologiczne kultur innuickich, m.in. kultury Thule (1250–1700).
Na wyspie Nipisat znajduje się jedna z najlepiej zbadanych osad innuickich sprzed 4000 lat a także pozostałości bytności kolonialnej (1700–1900). W Aasivissuit położony jest letni obóz myśliwski do polowań na karibu.
fuente: milenio.com
Inuici to grupa rdzennych ludów obszarów arktycznych i subarktycznych Grenlandii, Kanady, Alaski i Syberii. Ludy eskimo-aleuckie należą do rodziny ludów pochodzenia azjatyckiego oraz dzielą się na dwie główne grupy: Jugytów (używających języków yupik) oraz Inuitów. Jedne z najstarszych śladów osadnictwa na Grenlandii znaleziono w okolicy miejscowości Saqqaq na północno-zachodnim wybrzeżu. Dlatego nazwano tę starożytną społeczność kulturą Saqqaq. Szacuje się, że mogli się tam pojawić już ok. 4500 lat temu, czyli krótko po przekroczeniu przez pierwszych ludzi Cieśniny Beringa i zasiedleniu Ameryki Północnej. Później pojawiły się tu także ludy z kultur Dorset i Thule i wkrótce te trzy kultury dotarły też na południowe obszary Grenlandii.
21 sty 2019
Zespoły wiktoriańskie i art déco w Mumbaju. Indie 2018
W drugiej połowie XIX w. Bombaj (obecnie: Mumbaj), który stał ośrodkiem światowego handlu, wdrożył ambitny plan urbanistyczny. Zaowocowało to wzniesieniem zespołów budynków publicznych, sąsiadujących z otwartą przestrzenią Owalnego Majdanu. Początkowo budowano w stylu neogotyku wiktoriańskiego, a następnie, na początku XX wieku w stylu Art. Deco. Zespół wiktoriański cechują elementy indyjskie, wynikające z przystosowania architektury do miejscowego klimatu, takie jak balkony i werandy. Budynki w stylu Art. Deco, w tym kina i domy mieszkalne, łączą design indyjski ze stylem Art. Deco, tworząc unikalny styl, nazwany później Indo-Deco. Oba zespoły stanowią świadectwo faz modernizacji, jaka nastąpiła w Bombaju w XIX i XX wieku.
Budynki w stylu wiktoriańskim znajdują się w "dzielnicy fortecy", biorącej swą nazwę od byłej brytyjskiej fortecy zbudowanej w tej centralnej części miasta.
Sąd Najwyższy zbudowany w latach 1871 - 1878
Fontanna Flora, przy ulicy Dadabhai Naoroji Road, została zbudowana w 1864 roku. Nazwę nadano od rzymskiej bogini Flory.
Oriental Building przebudowany w roku 1898 pod nadzorem Fredericka Williama Stevensa.
Ratusz- Brihan Mumbai Municipal Corporation Building jest kolejnym pomnikiem zaprojektowanym przez Fryderyka Wilhelma Stevensa, został ukończony w 1893 roku.
Budynek Uniwersytetu zaprojektowany przez brytyjskiego architekta Gilberta Scotta, zbudowany na wzór włoskiego pałacu w Urbino.
Biblioteka uniwersytetu
Przy Uniwersytecie znajduje się Elphinstone College .
W mieście znajduje się wiele konstrukcji w stylu Art Deco, użytego głównie do budowy biurowców, rezydencji i kin.
New India Assurance Building (1936)
18 sty 2019
Park Narodowy Chiribiquete. Kolumbia 2018
Park o powierzchni 1 280 000 hektarów, obejmuje w całości pasmo górskie Chiribiquete. Utworzony został w roku 1989. Leży na terenie departamentów Caquetá i Guaviare. Występuje tu 26 gatunków ptaków, na podstawie których obecności teren uznano za Important Bird Area. Spotkać tu można agutí , ariranię , wydrę długoogoniastą, pekari białogłowe oraz pumę . Największym gadem w obszarze parku jest kajman okularowy, prócz tego występuje tu kajman czarny. Na jego terenie znajdują się petroglify w liczbie około 8 000, przedstawiają zarówno wizerunki ludzkie, jak i zwierzęce. Prawdopodobnie rysunki te są autorstwa ludu Carijona. Wiadome jest, że teren parku zasiedlony był przez ludzi między rokiem 450 a 1450 n.e., możliwe że nawet od 3600 lat p.n.e.
fuente:colparques.net
fuente:noticartagena.com.co
fuente:elturismoencolombia.com
fuente:colombiaoculta.org
fuente:hecitypaperbogota.com
10 sty 2019
Ukryte stanowiska chrześcijańskie w regionie Nagasaki. Japonia 2018
Rozwój chrześcijaństwa w Japonii zapoczątkowany w 1549 r. za sprawą św. Franciszka Ksawerego po latach napotkał szereg problemów. Rosnąca liczba wyznawców spowodowała zmianę nastawienia władz, które obawiały się osłabienia swej pozycji. Innymi przyczynami wycofania przez siogunów i panów feudalnych (daimyō) poparcia dla działalności misji były konflikty między kupcami hiszpańskimi i portugalskimi a także spory między samymi misjonarzami o metody ewangelizacji. Francisco Xavier opuścił Japonię w 1551 roku. Do tego czasu chrześcijaństwo przyjęło 2 tysiące Japończyków w tym wielu przedstawicieli klas wyższych. W 1581 roku było w Japonii już 200 kościołów i ok. 150 tysięcy katolików. Europejskie statki zawijały głównie do portów na zachodnim Kyūshū. Dlatego Ōmura Sumitada założył port w Nagasaki, a w 1580 roku przekazał go pod administrację jezuitom. Już wtedy miasto było głównym ośrodkiem katolicyzmu w Japonii. Relacje z chrześcijanami były tak dobre, że feudałowie z południowo-zachodnich prowincji postanowili wyprawić poselstwo do Europy. Wyruszyło ono w 1582 roku. Japończycy gościli w Madrycie, Rzymie i Wenecji. Na audiencji przyjął ich papież, a posłów hojnie obdarowano dziełami sztuki, mapami i urządzeniami mechanicznymi. Jak więc widać kraj kwitnącej wiśni był na dobrej drodze do stanie się państwem katolickim. Wszystko zaczęło się diametralnie zmieniać od roku 1587. Szybki wzrost znaczenia chrześcijan zaczął budzić niepokój Japończyków wiernych dotychczasowym wierzeniom. Niezadowoleni byli oczywiście mnisi buddyjscy i kapłani shinto. Również wielu daimyō zaczęło podejrzliwie spoglądać na katolików. Było to po części spowodowane działalnością samych misjonarzy. Ci oprócz szerzenia wiary zajmowali się niejednokrotnie szpiegowaniem na rzecz europejskich mocarstw. Nakładała się na to rywalizacja między wspieranymi przez Portugalię jezuitami, a popieranymi przez Hiszpanię franciszkanami. Arcybiskup Alessandro Valignano zabronił misjonarzom wtrącania się w wewnętrzne sprawy Japonii. Zakazu jednak nie przestrzegano. Europejczycy coraz częściej mieszali się do japońskiej polityki. Już 19 czerwca 1587 roku wydano pierwsze dekrety antychrześcijańskie. Akty te mówiły, że Japonia jest krainą bogów z panteonu shinto. Uznano w nich, że misjonarze działają sprzecznie z japońskimi prawami, zachowują się arogancko, niszczą świątynie i klasztory wzniesione ku czci bóstw i Buddy. W dekretach stwierdzano, że takie zachowanie zasługuje na najwyższy wymiar kary. Nakazywano więc chrześcijańskim misjonarzom opuszczenie Japonii. Zapewniano, że nie wyrządzi im się krzywdy jeżeli zrobią to w ciągu 20 dni. Po upływie tego terminu każdy schwytany misjonarz będzie traktowany jak przestępca. Pomimo tego zezwalano Japończykom na przyjmowanie chrześcijaństwa. Mogli to robić tylko przedstawiciele niższych warstw społecznych oraz ubodzy samurajowie. W latach 1599-1630 ochrzczono w Japonii 2 miliony osób. W 1614 roku Ieyasu Tokugawa zakazał chrześcijaństwa, zaś w połowie XVII wieku rozkazał wydalić europejskich misjonarzy oraz wymordować nawróconych Japończyków Od momentu zdelegalizowania chrześcijaństwa represje zaczęły przybierać na sile. Wraz z zamknięciem się Japoni na świat rozpoczęła się historia „kakure kirishitan”- ukrytych chrześcijan. Zdołali oni przetrwać cały okres szogunatu Tokugawów. Szacuje się, że na przełomie XVII i XVIII wieku było ich około 150 tysięcy. Wierni publicznie praktykowali buddyzm lub shintoizm, ale skrycie celebrowali obrzędy i modlitwy chrześcijańskie.
Miasto Nagasaki i okolice było świadkiem największych prześladowań, gdyż właśnie tam przybyli pierwsi misjonarze i zdołali nawrócić większość mieszkańców. Najbardziej "pokazowym" przykładem męczeństwa było publiczne ukrzyżowanie 28 chrześcijan na wzgórzu Nagasaki. Grupa Męczenników z Nagasaki to ofiary pierwszych prześladowań wymierzonych przeciwko katolikom. Zostali aresztowani i poddani torturom. Obcięto im uszy i tak okaleczonych wystawiono na widok publiczny, wożąc po ulicach miasta. W trakcie egzekucji skazańcy modlili się i śpiewali psalmy. Powieszeni na krzyżach zostali dobici przez katów lancami.
Ruiny zamku Hara
Wioska Sakitsu na Amakusa
Wioska Shitsu na Sotome
Wioska Ono na Sotome
Wioska Egami na wyspie Naru
Kościół w Oura
Wioska Kasuga i Góra Yasumandake na Hirado
Wyspa Nakaenoshima
Resztki wiosek na wyspie Nozaki
Wioski na wyspie Kashiragashima
Wioski na wyspie Hisaka
Wioski na wyspie Kuroshima