Taniec popularny wśród ludów Zezuru Szona
zamieszkujących wschodnie Zimbabwe, w szczególności regiony Murewa i
Uzumba-Maramba-Pfungwe. W czasie tańca kobiety i mężczyźni wykonują
akrobatyczne i zmysłowe ruchy zgodnie z rytmem wygrywanym na bębnach.
Towarzyszy im mężczyzna potrząsający drewnianą grzechotką oraz grupa
kobiet klaszczących w dłonie, jodłujących i dmuchających w gwizdki. W czasie tańca mężczyźni często kucają potrząsając
obiema rękami i energicznie kopiąc w ziemię prawą nogą w geście
imitującym kopanie nory przez kreta. Osobliwa nazwa tego tańca obrazuje
jego powikłane, zmienne losy na przestrzeni wieków. W czasach
przedkolonialnych ten starodawny taniec płodności nazywany był Mbende,
co w języku szona oznacza kreta, będącego symbolem płodności,
seksualności i rodziny. Pod wpływem misjonarzy chrześcijańskich,
zdecydowanie przeciwnych praktykom tańca o tak wyraźnie seksualnych
konotacjach, zmieniono jego nazwę na Jerusarema. Słowo to, oznaczające
Jeruzalem w języku Szona, miało dowodzić, że taniec ma ściśle religijny
charakter.
fuente: heritage.unesco.or.kr
fuente: heritage.unesco.or.kr
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz