Linie kolejowe na górskich terenach Indii zostały zbudowane na przełomie XIX i XX wieku w ramach rozbudowy sieci kolejowej przez Brytyjczyków. Ze względu na znaczną wartość historyczną i kulturową trzy z tych linii:
Kolej Himalajska Dardżyling (1999), Kolej w Górach Nilgiri (2005) oraz
Kolej Kalka-Shimla (2008).
Kolej Himalajska Dardżyling łączy miasta Śiliguri i Dardżyling w Himalajach w stanie Bengal Zachodni w północno-wschodnich Indiach. Ze względu na miniaturowe rozmiary zwana czasem Pociągiem-Zabawką (ang. Toy Train). Długość linii wynosi 86 kilometrów. Trasa rozpoczyna się na wysokości około 100 m n.p.m. a kończy się na wysokości 2200 m n.p.m.. Linia kolejowa pomiędzy Kalkutą a Śiliguri leżącym u podnóży Himalajów powstała w 1878. Projekt przedłużenia linii do Dardżylingu
został przyjęty w 1879, a linia została otwarta w 1881. W późniejszym
okresie trasa była kilkukrotnie przebudowywana, głównie ze względu na
konieczność zmniejszenia nachylania podjazdów. W 1964 linia została
przedłużona na południe, do miejscowości New Jalpaiguri, w celu połączenia z nowo budowaną linią kolejową do stanu Asam.
foto: Phil Parsons
foto: Anil Singhal
foto: Anil Singhal
foto: Phil Parsons
foto: Monia Voegelin
foto: Matthew Winterburn
foto: logjayge
foto: Hannah Swithinbank
foto: Hannah Swithinbank
Linia kolejowa Nilgiri Mountain znajduje się w stanie Tamil Nadu w południowych Indiach i łączy miejscowości Mettupalayam i Utakamand.
Trasa rozpoczyna się na wysokości 326 m n.p.m. a kończy na wysokości
2203 m n.p.m.. Długość linii wynosi 48 kilometrów, na trasie znajduje
się 16 tuneli i 250 mostów. Jest to jedyna działająca kolej zębata w Indiach.
foto: Siddharta Govindaraj
foto: lampel
foto: Ivan Iraci
foto: Cyril Gros
foto: Pandiyan V
foto: benjamin rualthanzauva
foto: Mike Prince
Kolej Kalka-Shimla została zbudowana w północno-zachodnich Indiach, w stanach Hariana i Himachal Pradesh. Budowa linii kolejowej związana jest z pozycją, jaką pełniła Shimla w czasie rządów Brytyjczyków w Indiach. Ze względu na położenie na znacznej wysokości i chłodniejszy klimat a także stosunkowo niewielką odległość od Delhi, wielu Brytyjczyków decydowało się na spędzanie gorącej pory roku właśnie w Shimli, która
odgrywała rolę letniej stolicy Indii. W 1898 rozpoczęto budowę linii
kolejowej mającej połączyć Shimlę z systemem kolejowym Indii, została otworzona w 1903. Linia ma długość 97 kilometrów. Jej bieg
rozpoczyna się w miejscowości Kalka na wysokości 656 m n.p.m., a kończy
się w Shimli na wysokości 2076 m n.p.m. Trasa przebiega przez ponad 100
tuneli (najdłuższy – około 1150 m) i 864 mosty.
foto: Anubhav Gaurav
foto: Fernando Stankuns
foto: 30003019
foto: Fernando Stankuns
foto: Susmit Shannigrahi
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz