Obrzędy i obchody świąt Opis Wedy obejmują ogromny zbiór tekstów poezji
sanskryckiej, dialogu filozoficznego, mitu oraz rytualnych zaklęć.
Zostały napisane przez Aryjczyków w Indiach ponad 3500 lat temu. Uważane
przez Hindusów za podstawowe źródło wiedzy oraz za święte podstawy ich
religii, Wedy uosabiają jedną z najstarszych na świecie żywych tradycji
kulturowych. Nazwa Weda pochodzi z sanskryckiego słowa vid oznaczającego
wiedzę. Dziedzictwo wedyjskie obejmuje wiele tekstów i interpretacji
zebranych w cztery Wedy, powszechnie nazywane „Księgami wiedzy”, choć w
rzeczywistości przekazywane były ustnie. Rygweda jest antologią świętych
hymnów; Samaweda przedstawia muzyczne aranżacje hymnów z Rygwedy i
innych źródeł; Jadźurweda obfituje w modlitwy i formuły ofiarne używane
przez kapłanów, a Atharwaweda zawiera zaklęcia. Wedy ukazują również
historyczną panoramę hinduizmu i oferują wgląd w początki rozwoju kilku
fundamentalnych pojęć artystycznych, naukowych i filozoficznych, takich
jak np. pojęcie zera. Wyrażone w wytwornym języku wedyjskim, który
wywodzi się z klasycznego sanskrytu, wersy Wed były tradycyjnie
recytowane podczas świętych obrzędów i ceremonii oraz wypowiadane
codziennie w społecznościach wedyjskich. Mimo, że teksty te jako źródła
wiedzy zostały spisane piętnaście wieków temu, po dziś dzień
przekazywane są głównie ustnie. Nadzwyczajna wartość tradycji wedyjskiej
leży nie tylko w bogactwie treści literatury przekazywanej ustnie, ale
także w unikatowych technikach konserwacji tekstu, stosowanych przez
bramińskich kapłanów, dzięki którym dziedzictwo to udało się zachować w
stanie nienaruszonym przez ponad tysiąc lat. Aby mieć pewność, że dźwięk
każdego słowa pozostał niezmieniony, przyszłych artystów od dzieciństwa
kształci się w złożonych technikach recytacji. Te stare jak świat
techniki oparte są na akcentach tonicznych, na unikalnym sposobie
wymawiania każdej litery i na specyficznych konstrukcjach językowych.
fuente: amilius-saibaba.blogspot.com
Taniec chhau
Inspiruje się epizodami z epopei,
w tym Mahabharaty i Ramajany, lokalną kulturą i tematami
abstrakcyjnymi. Jego trzy odrębne style wywodzą się z trzech regionów:
Seraikella, Purulia i Mayurbhanj. W dwóch pierwszych przypadkach jest to
taniec z maskami. Taniec Ćhau jest sciśle związany z regionalnymi
świętami, zwłaszcza ze świętem wiosny, Chaitra Parva.
Wywodzi się zapewne z rodzimych form tańca i praktyk wojennych.
Słownictwo dotyczące ruchów tanecznych obejmuje techniki symulowania
walki, stylizowane naśladownictwo ptaków i zwierząt oraz codzienne
zajęcia domowe wiejskich kobiet. Nauka tańca Ćhau przeznaczona jest
wyłącznie dla mężczyzn pochodzących z rodzin artystów lub ze
społeczności lokalnych. Taniec wykonywany jest nocą na świeżym powietrzu
przy dźwiękach tradycyjnych i ludowych melodii granych na instrumentach
stroikowych, mohuri i shehnai. Rytm wybijany na
bębnach dominuje nad akompaniamentem muzycznym.
fuente: ladanzadevida.com
fuente: hoteldelujoenespana.com
Śpiew i tańce ludowe społeczności Kalbelia w Radżastanie
Są wyrazem tradycyjnego trybu życia społeczności
Kalbelia. Jej przedstawiciele zajmujący się w przeszłości poskramianiem
węży wyrażają swoje dawne zajęcie poprzez muzykę i taniec, uzyskując
nowe i twórcze formy. Obecnie kobiety w długich czarnych spódnicach
tańczą i wirują, naśladując ruchy węża. Akompaniują im mężczyźni na
instrumencie perkusyjnym khandjari i na fujarce poongi,
której tradycyjnie używano podczas chwytania węży. Tancerki mają
tatuaże o tradycyjnych motywach, noszą biżuterię i stroje bogato
zdobione kawałkami lusterek oraz haftem wyszywanym srebrną nicią. Śpiew,
inspirowany mitologią, jest jednocześnie sposobem przekazywania wiedzy o
niej. Niektóre specjalne tradycyjne tańce są wykonywane z okazji Holi,
święta kolorów. Śpiew świadczy również o zdolnościach poetyckich
przedstawicieli społeczności Kalbelia, znanych z tego, że potrafią
spontanicznie układać słowa i improwizować muzykę podczas przedstawień.
Śpiewy i tańce przekazywane z pokolenia na pokolenie wpisują się w
tradycję ustną, która nie jest udokumentowana w żadnym opracowaniu czy
podręczniku.
fuente: gypsymothmx.wordpress.com
fuente: flordeloto-danzasdeindia.blogspot.com
Śpiew buddyjski w Ladakh
W klasztorach i wioskach regionu Ladakh buddyjscy lamowie recytują
święte teksty ilustrujące ducha, filozofię i nauki Buddy. W regionie
występują dwie postaci buddyzmu – mahayana i vajrayana. Działają tu
cztery duże sekty: Nyngma, Kagyund, Shakya i Geluk. Każda sekta
posługuje się kilkoma odmianami śpiewu, wykonywanego w czasie obrzędów,
związanych z cyklem życia i ważnymi dniami w kalendarzu buddyjskim i
prac rolnych. Śpiew ma umacniać stan ducha i morale narodu, przynosić
oczyszczenie i wewnętrzną równowagę, by odpędzić złe duchy lub pomóc
uzyskać błogosławieństwo różnych wcieleń Buddy, bodhisattwów, bóstw i
rinpoczów. Śpiew wykonywany jest zespołowo, w świątyni, w pozycji
siedzącej albo, z towarzyszeniem tańca, na dziedzińcu klasztoru lub
prywatnego domu. Mnisi noszą specjalne stroje i wykonują gesty rąk (mudras),
które wyobrażają boską istotę Buddy, a instrumenty takie jak dzwonki,
bębny, cymbały i trąbki nadają śpiewom rytm i melodyjność. Adepci uczą
się pod kierunkiem wymagających starszych mnichów, śpiewając święte
teksty tak długo, póki nie wyuczą się ich na pamięć.
fuente: www.unesco.org
Śpiew rytualny Sankirtan
Sankirtan– praktyka kultowa krysznaickiego ruchu religijnego bhakti, polegająca na zbiorowym (i najczęściej publicznym) śpiewaniu świętych imion boga. Szczególnie popularna w ruchu Hare Kryszna. Praktykowanie sankirtanu rozpoczął święty i reformator gaudija wisznuizmu – Ćajtanja Mahaprabhu w XVI wieku w Bengalu (Indie wschodnie). Współcześnie sankirtan jest propagowany na całym świecie przez Międzynarodowe Towarzystwo Świadomości Kryszny (ISKCON) i inne ruchy religijne wywodzące się z gaudija wisznuizmu. W ISKCON słowo sankirtan oznacza także rozpowszechnianie pism i książek lub wszelkiego rodzaju propagowanie religii.
fuente: iskconvellore.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz