Społeczeństwo starowierców Semejskie mieszka obecnie na odległym terenie
regionu Zabajkala. Stanowi zamkniętą społeczność wyznaniową wewnątrz
Rosji, posiadającą specyficzne elementy kultury i swoją własną grupową
świadomość. Semejskie – „ci, którzy żyją jak rodzina” – są
staroobrzędowcami, wiernymi siedemnastowiecznym ortodoksyjnym regułom.
Historia społeczności Semejskie jest naznaczona represjami,
prześladowaniami i wygnaniami, inspirowanymi przez kościół prawosławny
po schizmie w XVII wieku, a następnie przez reżim sowiecki. Za panowania
carycy Katarzyny Wielkiej osiedlili się na Syberii, gdzie żyjąc w
całkowitej izolacji, zdołali zachować swoją rdzenną oryginalną kulturę i
rosyjski styl życia tamtych czasów. Semejskie mówią dialektem
południowo-rosyjskim z zapożyczeniami z białoruskiego, ukraińskiego i
burłackiego, a ich styl życia charakteryzuje się kultem rodziny, silnymi
moralnymi zasadami, tradycyjnym strojem oraz tradycyjnym, specyficznym
stylem budownictwa i ornamentacji. Chóry śpiewające podczas uroczystości
rodzinnych i festiwali ludowych, mają korzenie w średniowiecznej
rosyjskiej muzyce liturgicznej. Wykonywane przez nich pieśni są
unikatowym przykładem śpiewu polifonicznego, znanego jako śpiew
„przeciągany” (charakteryzujący się przeciąganiem samogłosek).
fuente: Unesco
fuente: Unesco
Oloncho – jakucki epos heroiczny
Utwory ołoncho liczą od 10 do 15 tys. wersów i wykonywane są bez akompaniamentu przez aktorsko i wokalnie utalentowanych narratorów. Składają się z dwóch partii – śpiewanej i recytowanej. Wykonawcy często improwizują. Ołoncho opowiadają legendy o dawnych wojownikach, bóstwach, duchach i zwierzętach. Przekazują również historie o przodkach Jakutów, którzy przywędrowali z południa wzdłuż rzeki Leny. Podejmują również tematykę współczesną, m.in. rozpad społeczeństw nomadów. Dawniej każda z lokalnych społeczności miała przynajmniej jednego
własnego wykonawcę ołoncho, który dbał o szeroki repertuar stanowiący
rozrywkę podczas długich jakuckich wieczorów. Jeszcze przed II wojną światową było 400 wykonawców ołoncho, lecz tradycja zaczęła wymierać wraz z odchodzącymi artystami.
fuente: 유네스코와 유산 - 유네스코한국위원회
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz