Są wyrazem wierzeń i rytuałów religijnych plemienia Huachipaire,
odprawianych dla uzdrawiania chorych lub jako część tradycyjnych
uroczystości, takich jak picie masato – napoju ze sfermentowanego manioku – lub ceremonia przyjmowania nowych wykonawców eshuva. Według tradycyjnych wierzeń, znajomość pieśni eshuva
pozyskiwana jest bezpośrednio od leśnych zwierząt, a śpiewane modlitwy
wykonuje się dla przywołania duchów, które pomogą złagodzić objawy
choroby lub złego samopoczucia, albo zapewnią pomyślność. Śpiewane
modlitwy eshuva wykonywane są wyłącznie w języku Harákmbut i bez
akompaniamentu jakichkolwiek instrumentów, dlatego odgrywają ważną rolę
dla ochrony tego języka i zachowania wspólnych wartości tej grupy
etnicznej. Swoje umiejętności pieśniarze przekazują uczniom ustnie,
łącznie z wiedzą na temat specyficznych funkcji, które dana modlitwa
pełni w uzdrawianiu konkretnej choroby.
fuente: News.com.au
Pielgrzymka do sanktuarium w Qoyllurit’i
Rozpoczyna się pięćdziesiat jeden dni po Niedzieli Wielkanocnej, kiedy
to około 90.000 ludzi z okolic Cusco wyrusza w drogę do sanktuarium w
kotlinie Sinakara. Zależnie od miejscowości, z których pochodzą,
pielgrzymi dziela się na osiem “nacji”: Paucartambo, Quispicanchi,
Canchis, Acomayo, Paruro, Tawantinsuyo, Anta i Urubamba. Na wyprawę
składają się: procesja krzyży na szczyt snieżnej góry oraz
dwudziestoczterogodzinna procesja, w której Paucartambo i Quispicanchi
niosą wizerunki Pana z Tayancani i Płaczącej Dziewicy do miasteczka
Tayancani, by powitać tam pierwsze promienie słońca. Centralną część
uroczystości pielgrzymkowych stanowi taniec: jego różne odmiany
prezentowane są przez przedstawicieli poszczególnych ‘nacji’. Nad
przebiegiem pielgrzymki czuwają Rada Pielgrzymów i Braterstwo Pana z
Qoyllurit’i, które określają także reguły zachowania na pielgrzymce,
dostarczają jedzenie, a pablitos i pabluchas – osoby
ubrane w stroje z wełny alpaki i wełniane maski zwierząt na twarzach –
pilnują porządku.
fuente: Arqueología del Perú
Święto Matki Boskiej Gromnicznej
Obchody tego święta obejmują uroczystości religijne i wydarzenia kulturalne. Wywodzą się one
z tradycji katolickiej i czerpią elementy symboliczne z andyjskiej
wizji świata. Właściwe obchody rozpoczynają się na początku miesiąca
odprawianą o świcie uroczystą mszą, po czym następuje pradawna ceremonia
oczyszczenia. Nazajutrz, po nabożeństwie, ulicami miasta wyrusza
procesja z wizerunkiem Matki Boskiej. Towarzyszą jej muzyka i tradycyjne
tańce. Następnie odbywają się dwa konkursy, w których bierze udział 170
zespołów, liczących ogółem 40 tys. tancerzy i muzyków z całego regionu.
Uczestniczą w nich głównie mieszkańcy wsi i miast z regionu Puno,
należący do grup etnicznych Keczua i Ajmara. Wiele osób, które urodziły
się w tych okolicach i później wyemigrowały, wraca na Święto Matki
Boskiej Gromnicznej, które daje uczestnikom poczucie ciągłości
kulturowej. Trzy regionalne federacje współpracują ze sobą przy
organizowaniu obchodów oraz przechowywaniu wiedzy i umiejętności
związanych z tańcem, muzyką i wykonywaniem masek. Młodsze pokolenie
zdobywa potrzebne umiejętności w czasie prób i warsztatów
rzemieślniczych. Obchody zamyka uroczystość ku czci Matki Boskiej,
koncert i pożegnalne nabożeństwa.
fuente: Turista Magazine
fuente: PACHA EXPEDITION
fuente: Radio Rebelde
fuente: Viajando por Perú
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz