Wywodząca się z prowincji Fujian technologia
stosowana w kadłubach chińskich dżonek umożliwia konstruowanie statków
oceanicznych zaopatrzonych w wodoszczelne przedziały. Takie przegrody
pozwalają utrzymać statek na powierzchni i zapobiegają przepuszczaniu
wody do innych kabin w przypadku uszkodzenia jednego lub kilku
pomieszczeń. Dżonki budowane są głównie z drewna kamforowca, sosny i
jodły przy użyciu tradycyjnych narzędzi stolarskich. Kluczowe dla tej
metody konstrukcji jest zastosowanie wręgów w kadłubie statku i
uszczelnienie łączeń między deskami za pomocą włókien ramii, wapna i
oleju tungowego. Prace konstrukcyjne prowadzone są pod kierunkiem
wykwalifikowanego rzemieślnika, nadzorującego pracę całego zespołu.
Lokalne społeczności wspierają te działania, organizując uroczystości z
modlitwami o pokój i bezpieczeństwo podczas budowy i wodowania statku.
Umiejętności i metody konstruowania wodoszczelnych przedziałów
przekazywane są ustnie przez mistrzów tego rzemiosła uczniom. Spadek
zapotrzebowania na chińskie drewniane dżonki, zastępowane statkami o
stalowych kadłubach powoduje, że pozostało obecnie tylko trzech mistrzów
biegle posługujących się tą technologią. Deficyt surowców podnosi także
koszty budowy i w efekcie tradycyjne umiejętności są coraz rzadziej
przekazywane następcom, a mistrzowie tej specjalności zmuszeni są szukać
innych zajęć.
fuente: Spanish China - China.org.cn
fuente: 유네스코와 유산 - 유네스코한국위원회
fuente: legado historia - blogger
Ta trójka mistrzów powinna już rozpocząć szkolenia innych osób, tak aby wiedza przetrwała :)
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuń