Najdłuższy na świecie sztuczny kanał transportowy, budowany od V w. p.n.e. Zaczyna się w Hangzhou i dociera do Pekinu. Liczy ok. 1800 km długości i 20–350 m szerokości. Przecina pięć większych rzek: Jangcy, Rzekę Żółtą, Hai He, Huai He i Qiantang Jiang. Pierwszy odcinek kanału, liczący 85 kilometrów, został przekopany w 495 p.n.e. i połączył Suzhou z Jangcy. Dziewięć lat później przekopano następny odcinek, który przebiegał przez Yangzhou i kończył się Huai’an nad Huai He. W 605 cesarz Yangdi nakazał przekopać nowy odcinek kanału, łączący ówczesną stolicę Luoyang
z dotychczasowym końcem kanału w Huai He. Według źródeł chińskich do
robót zaangażowano milion osób. Ten etap prac zakończono w 611. Wkrótce Yangdi dla usprawnienia manewrów podczas wojen z Koreą nakazał przekopać kolejny odcinek, łączący Luoyang przez Linqing i Dezhou z terenami dzisiejszego Pekinu. Po robotach za czasów Yangdi długość kanału wynosiła łącznie 2700 kilometrów. W okresie dynastii Yuan przekopano 70-kilometrowy odcinek z Jining do Dongpingu,
a także 125-kilometrowy odcinek z Dongpingu do Linging. W ten sposób
drogę z Pekinu do Hangzhou skrócono o prawie 1000 kilometrów. W 1855 na skutek zmiany biegu rzeki Huang He część kanału przebiegająca przez prowincję Shandong stała się bezużyteczna. W 1981 roku rząd Chińskiej Republiki Ludowej podjął decyzję o rekonstrukcji kanału na długości od Hangzhou do Jiningu.
Suzhou
foto: Graham Cairnsfoto: Graham Cairns
foto: Graham Cairns
foto: Graham Cairns
foto: Graham Cairns
foto: Graham Cairns
Jiangnan Canal
foto: Davidfoto: David
foto: David
foto: David
foto: David
Yangzhou
foto: SongDynastyLi Canal
foto: Luc Blainfoto: Luc Blain
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz