Jest obchodzone co roku 22 marca i traktowane również jako pierwszy
dzień wiosny. Na ulicach i placach miasta gromadzą się uczestnicy,
aby przejść na pobliskie wzgórze Isar. Po drodze zatrzymują się w
kościele w celu oddania hołdu świętym. Zgodnie z tradycją, w czasie
wędrówki każdy powinien pozdrowić 40 znajomych oraz zebrać 40 kamieni i
40 kwiatów lub gałązek rosnących w pobliżu migdałowców. Kiedy już znajdą
się na szczycie wzgórza, wypowiadają życzenia i wrzucają 39 kamieni do
płynącej w dole rzeki. Ostatni kamień zachowują, by włożyć go pod
poduszkę przed udaniem się na spoczynek. Przez cały dzień na wzgórzu
grają orkiestry. Świąteczne zwyczaje przekazywane są młodemu pokoleniu
przez rodziców, którzy udają się na wzgórze wraz z dziećmi, albo przez
starszych członków rodziny i przyjaciół.
fuente: Unesco
Kopaczka, ludowy taniec we wsi Dramcze
Tańczą go najlepsi męscy tancerze na weselach, publicznych
zgromadzeniach oraz imprezach z okazji świąt religijnych. Wykonywany jest w półkolu, przy wtórze bębnów, skrzypiec, a niekiedy
tambury lub dud. Główne role przypadają trzem tancerzom – prowadzącemu,
ostatniemu i środkowemu, którego zadaniem jest utrzymanie w ryzach
prawej i lewej części półkola. Mężczyźni trzymają się za pasy i ramiona,
by zachować równowagę w miarę zwiększającego się tempa. Początkowy
wolny marsz przekształca się w wykonywany drobnymi krokami coraz szybszy
taniec, w rytmie wybijanym obcasami. Młodzi lub początkujący tancerze
najpierw zajmują w półkolu ostatnie miejsca, a w miarę postępów zbliżają
się do jego części środkowej.
fuente: www.unesco.org
Glasoechko, śpiew dwuczęściowy w Dolni Polog
Pieśni śpiewane są w sposób polifoniczny, w którym burdon
towarzyszy melodii śpiewanej przez głównego wokalistę. Nieraz towarzyszy
im gra na flecie pasterskim i dudach. Grupy złożone z dwóch lub trzech
śpiewaków występują, często spontanicznie, podczas różnych uroczystości,
zgromadzeń, przyjęć i innych spotkań towarzyskich. Praktykujący tę
tradycję są utalentowanymi i znanymi śpiewakami, którzy poznali technikę
i repertuar pieśni, naśladując umiejętności swoich poprzedników.
Obecnie wykonywanie Glasoechko napotyka szereg bardzo poważnych
przeszkód. Liczba śpiewaków gwałtownie maleje ze względu na utrzymującą
się migrację młodszego pokolenia po wojnie domowej w 2001 roku. Brak
jest również zarejestrowanych nagrań tego typu pieśni, a w obecnym
stanie tradycja ta wydaje się być na granicy zaginięcia.
fuente: english.republika.mk
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz