Obchodzony jest pierwszego dnia dziesiątego miesiąca w kalendarzu
księżycowym, przez członków grypy etnicznej Qiang, zamieszkującej
prowincję Syczuan. Święto jest okazją do złożenia podziękowań i modłów
niebiosom za pomyślność, odnowienie harmonii z naturą, wsparcia więzi
społecznych i rodzinnych. Uroczysta ofiara rytualna z kozy dla bóstwa
gór składana jest przez odświętnie ubranych mieszkańców wiosek, pod
kierownictwem kapłana shibi. Rytualnej procesji towarzyszy gra na bębnach obciągniętych owczą skórą i tańce salang,
którym przewodzi kapłan. Kolejne działania łączą w sobie radosne
świętowanie w gronie rodzinnym, recytację tradycyjnych eposów przez
kapłana, śpiew i degustację lokalnego wina. Pod koniec dnia gospodarz
zanosi dziękczynne modły w imieniu całej rodziny i składa ofiary. Dzięki
świętowaniu Nowego Roku odradzają się społeczne więzi i wspólna
historii grupy, a poprzez modły wyrażany jest szacunek i podziękowania
dla wszystkich stworzeń, ziemi rodzinnej i przodków. W wyniku migracji
ludności i tragicznych wydarzeń z ostatnich lat (trzęsienie ziemi w 2008
r.), wiele wiosek Qiang zostało opuszczonych lub zniszczonych, co grozi
stopniowym zanikiem tradycyjnego świętowania Nowego Roku.
fuente: 记忆四川
fuente: Unesco
Meshrep
Wśród Ujgurów zamieszkujących głównie Region Autonomiczny
Xinjiang-Ujgur, uroczystości Meshrep stanowią jeden z ważniejszych
nośników ich tradycji kulturowych. Pełne uroczystości obejmują bogaty
zbiór tradycyjnych zwyczajów i widowisk scenicznych, takich jak występy
muzyczne, taniec, przedstawienia teatralne, występy akrobatyczne, ustne
przekazy literatury, praktyki związane z przyrządzaniem i spożywaniem
potraw oraz gry. Główna uwaga skupia się na ujgurskich praktykach Muqam
obejmujących piosenki, taniec i widowiska. Tradycje Meshrep pełnią
funkcję zarówno „sali sądowej ”, gdzie gospodarz pośredniczy w
rozwiązywaniu sporów i dba o utrzymanie standardów moralnych oraz „klasy
lekcyjnej”, gdzie miejscowa ludność poznaje tradycyjne zwyczaje. Są one
przekazywane głównie przez gospodarzy, którzy rozumieją te zwyczaje i
ich kulturowe konotacje, przez znakomitych wykonawców, a także przez
uczestniczących w tych uroczystościach Ujgurów. Pojawia się jednak wiele
okoliczności zagrażających zachowaniu tych tradycji, wśród nich zmiany
społeczne wynikające z urbanizacji i industrializacji, wpływy kultur
narodowych i obcych oraz migracje młodych Ujgurów do pracy w miastach.
fuente: 유네스코와 유산 - 유네스코한국위원회
fuente: ЮНЕСКО
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz